اسلام و شهادت زنان در دادگاه
ریحانه
زن و خانواده
درباره وبلاگ


زمانه ی عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را میدانی چرا امام ِگـذشـته را هرگـونه بخواهند تفسیرمی کنند اما امام ِحاضر را باید فرمان ببرند و کوفیان عاشـورا را اینگـونه رقم زدند نکند ماهم ...



نويسندگان
ریحانه

آخرین مطالب


 
پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:اسلام ,شهادت, زنان , دادگاه, :: 10:10 :: نويسنده : ریحانه

شهادت زنان در دادگاه در برخي موارد پذيرفته نيست مانند قتل و طلاق ، در برخي موارد موارد فقط شهادت زنان پذيرفته است و در مواردي هم شهادت دو زن معادل يك مرد محاسبه مي شود .

در مورد گزينه اول و سوم برخي اين اشكال را گرفته اند كه اين تفاوت گذاشتن قائل نشدن ارزش  انساني براي زنان است .

 پاسخ :

اين تفاوت در شهادت دادن را نمی توان ملاكی براي كم شدن  ارزش انساني زن دانست  زيرا:

همانطور كه زن از شهادت دادن در برخی موارد منع شده است ، شهادت مردان نيز در برخي موارد پذيرفته نمی شود ، يعني تنها شهادت زنان در آن مورد پذيرفته مي شود .

اگر اين تفاوت در شاهد واقع شدن ، كاستن از ارزش انسانی زنان است پس مردان نيز بايد علم دست گيرند  و به بهانه پايين آمدن ارزش انسانيشان  همه مقدسات و در نتيجه آيين اسلام را زير سؤال  ببرند .

اين قانون نص صريح قرآن كريم است وقتی ما دين اسلام را پذيرفته ايم و قائل به دانا و حكيم بودن  خداوند متعال هستيم  بايد بدانيم كه  خالق ما بهتر از هركسی خير و صلاح مخلوقاتش را مي داند و مي خواهد .

عميق تر كه بنگريم  مي بينيم كه اين تدبيرعالمانه فوايدی در بطن خود دارد .از جمله :

اگر اسلام شهادت دادن زنان در دادگاه را در برخی امور همچون قتل و طلاق را منع می کند شايد حكمتش اين باشد كه :

1.     اسلام خواسته زن را كه از نظر فيزيكي ضعيف و در مقابل تهديدات آسيب پذير تر از مرد است، از تهديداتي كه ممكن است از سوي افراد متهم مخصوصا در اموري همچون قتل  حفظ كند  و در نتيجه از مخاطرات اجتمايي دور نگاه دارد.

2.     از آنجا كه زن به طور طبيعي احساساتش غلبه بر عقلش دارد .يعني بيشتر از بعد احساسي خود استفاده مي كند ،هنگام مشاهده ی وقايع دقت كافی ندارد يعني بيشتر به كليات واقعه توجه مي كند تا به جزئيات . در نتيجه در شهادت دادن او خلل وارد شده  و شهادت كامل نمی شود . همانگونه كه در آيه 286 سوره ي مباركه بقره نيز به اين عدم توجه اشاره شده است.

3.     و از طرف ديگر از آنجا كه زن فطرتا از حيا بيشتري نسبت به مرد بر خوردار است ، ممكن است اين حيا مانع ذكر جزئيات دقيق حوادث شود . به همين خاطر اسلام  برای جلوگيری از تضييع حقوق افراد  در برخي موارد قرار گرفتن يك شاهد ديگر در كنار زن را  لازم دانسته تا  از تكليف زن كاسته و در برخي موارد به طور كلي او را از مسؤوليت شهادت معاف كند ، زيرا كه شهادت دادن يك تكليف است بر عهده ي مكلف، نه يك حق .


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: